czytamy etykiety dlaczego warto ?

Czytamy etykiety – dlaczego warto?

Edyta

Dietetyk | Health Coach

Przewodnik i doradca zdrowego stylu życia. Jako licencjonowany Health Coach przez Integrative Nutrition w Nowym Jorku, pomogę Ci wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe, które będą trwać.

Jestem osobą czytającą etykiety. Czytam etykiety na wszystkich produktach spożywczych, które kupuję i stało się to czymś w rodzaju nawyku. Nie zajmuje mi wiele czasu przejrzenie ich przed dokonaniem zakupu, a może to mieć ogromny wpływ na to, jak zdrowa lub niezdrowa jest moja dieta. W tym wpisie porozmawiamy o korzyściach płynących z czytania etykiet i o tym, na co powinieneś zwracać uwagę, gdy jesteś w sklepie spożywczym!

Symbole na etykietach

W dzisiejszych czasach czytanie etykiet staje się coraz bardziej popularne. Powodów jest wiele — niektórzy chcą wiedzieć, co wkładają do swojego organizmu, inni chcą być eko — świadomymi konsumentami poprzez zmniejszenie ilości odpadów, a jeszcze innym po prostu podoba się idea. Niezależnie od tego, jaka jest Twoja motywacja do czytania etykiet na produktach spożywczych, mam nadzieję, że będzie to dla Ciebie interesujące!

Aby Twoja decyzja była racjonalna, czyli logiczna i rozsądna, powinnaś brać pod uwagę te właściwości, które są, najbardziej istotne. W przypadku produktów spożywczych są to:

  • skład
  • wartość odżywcza

oraz te mniej ważne, ale nadal bardzo istotne:

  • data przydatności do spożycia
  • kraj pochodzenia
  • producent

Dodatkowo na etykiecie są informacja o alergenach w składzie produktu spożywczego:

  • alergeny oznaczone są w wykazie składników z konkretnym odniesieniem do nazwy alergenu
  • podkreślone pismem, które wyraźnie odróżnia ją od reszty wykazu składników, na przykład za pomocą czcionki, koloru tła lub stylu.

W przypadku braku wykazu składników, do identyfikacji alergenu należy użyć słowa “zawiera”, po którym następuje nazwa alergenu. Oznaczenie alergenów nie jest wymagane w przypadkach, gdy nazwa produktu spożywczego wyraźnie odnosi się do danego alergenu (np. „chleb sojowy”, „masło orzechowe”).

Po co czytać etykiety i sprawdzać bazę produktów?

Korzyści z czytania etykiet i sprawdzania bazy danych produktów. Możesz uniknąć szkodliwych składników żywności i wybrać zdrowe opcje. Dowiesz się, co znajduje się w produktach, a nie tylko jak smakują. Czytanie etykiet pozwala na podjęcie świadomej decyzji o zakupie danego produktu — czy znajdują się w nim jakieś niesmaczne i niezdrowe substancje chemiczne.

Jak czytamy etykiety — skład produktu?

Jak rozpoznać produkty z dobrym składem, najzwyczajniej czytamy etykiety. Nauczymy Cię, na co zwrócić uwagę i gdzie na opakowaniach znaleźć cenne informacje, abyś częściej wybierał zdrowe produkty spożywcze. Czytając etykietę, możemy podjąć racjonalną decyzję i wybierać produkty charakteryzujące się dobrym składem. Zawsze sprawdzaj produkty spożywcze pod kątem zbędnych dodatków, dobrego składu i odpowiedniej wartości odżywczej .

Sprawdzanie składników może być trudne, ale jeśli szukasz prostych wskazówek, które to ułatwią, wykonaj poniższe kroki.

jak czytamy etykiety - skład produktu
  1. Zwróć uwagę na to, jak długi jest skład wybranego produktu, im krótszy, tym lepszy! Wybieraj produkty, które zawierają do czterech, pięciu składników, które rozpoznajesz. Długa lista składników zwiększa prawdopodobieństwo niskiej wartości odżywczej.
  2. Składniki powinny być łatwe do zrozumienia. Nie kupuj czegoś, jeśli nie możesz tego wymówić, a nazwy przypominają lekcję chemii i tablice Mendelejewa.
  3. Substancje otwierające listę składników to te, których w danym produkcie jest najwięcej. Składniki produktu wymienione w porządku malejącym według wagi.
  4. Znajdź informację o wartościach odżywczych “na 100 g” i sprawdź pozycję “cukry” (które często kryją się również pod nazwą “węglowodany”). Jeśli podana ilość to np. 30 g, to twój produkt w 30% składa się z cukru, czyli w jednej trzeciej.
  5. Cukier, kryje się pod wieloma nazwami, łącznie jest ich ponad 50 jak np. wsad owocowy, zagęszczony sok, syrop z agawy, miód, słód jęczmienny, karmel, melasa, fruktoza, laktoza, itp. Producenci sprytnie ukrywają więc ilość rzeczywistego cukru dodawanego do swoich produktów, aby wydawały, się one nieco mniej szkodliwe niż są w rzeczywistości.
  6. Produkty bez dodatku soli często zawierają mniej cukru, który paradoksalnie jest dodawany do solonych produktów, aby nieco zniwelować słoność.
  7. Unikaj produktów z wieloma dodatkami do żywności jak: wzmacniacze smaku, konserwanty, sztuczne aromaty, słodziki, zagęstniki, regulatory kwasowości, barwniki, przeciwutleniacze i dużo emulgatorów.

Podsumowując, patrząc na etykiety, wybieramy produkt o najdoskonalszym składzie, czyli jak najwięcej podstawowych składników bazowych i jak najmniej dodatkowych.

W produkcie kosmetyczny sprawdzaj informacje o składnikach komedogennych, ale o tym już w następnym artykule.

Jak czytamy etykiety — wartość odżywcza?

Jak korzystać z informacji o wartości odżywczej i referencyjnych wartościach spożywczych (RWS) znajdujących się na opakowaniu?

Etykieta żywieniowa zawiera informacje o wartości energetycznej produktu oraz ilości poszczególnych składników odżywczych na 100 g lub 100 ml. Producenci często podają te dane w przeliczeniu na porcję, aby ułatwić klientowi ich przyswojenie.

Dla osób dorosłych ustalono zalecane dzienne referencyjne wartości spożycia (RWS) dla tłuszczu, nasyconych kwasów tłuszczowych, węglowodanów, cukrów, białka i soli. Odnoszą się one do średniej diety osoby dorosłej wynoszącej 8400 kJ/2000 kcal dziennie, która jest stosowana jako podstawa.

TABELA: Referencyjna wartość odżywcza (RWS)

  • Wartość odżywcza: 8400 kJ/2000 kcal
  • Tłuszcz: 70 g
  • Kwasy tłuszczowe nasycone: 20 g
  • Węglowodany: 260 g
  • Cukry: 90 g
  • Białko: 50 g
  • Sól: 6 g

Warto zwrócić uwagę na zawartość cukrów, których dzienne spożycie jest mocno zawyżone. Zachęcamy do sięgania po produkty o zawartości tylko cukru naturalnego niższej niż 3-6 g cukru na 100 g/100 ml produktu.

W przypadku białka zalecane dzienne spożycie wynosi od 1 do 2 g, na każdy kilogram masy ciała, w zależności od diety. Osoby z niedowagą lub budujące masę mięśniową powinny spożywać nawet do 2 g białka na kilogram masy ciała, rozłożone w kilku posiłkach dziennie.

Szczegóły opakowania — data ważności

Najlepiej spożyć przed i najlepiej spożyć do to nie to samo!

  • Na produktach widnieje data ważności, czyli “najlepiej spożyć przed”, oznacza to, jak długo prawidłowo przechowywany produkt zachowa swoją jakość. Nie wyrzucaj więc ryżu czy makaronu, jeśli ich termin przydatności do spożycia minął! Daj im drugą szansę. Zmniejsz ilość odpadów spożywczych i poddaj je recyklingowi!
  • Termin „należy spożyć do” odnosi się do daty, po której nie należy spożywać danego produktu, ponieważ może on spowodować zatrucie pokarmowe. Śmietana, jogurt i mięso to przykłady produktów spożywczych, na których stosuje się ten rodzaj oznakowania.

Podsumowując: czytamy etykiety i sprawdzamy daty ważności! Są one Twoją kartą ubezpieczenia zdrowotnego dla bezpiecznej konsumpcji!

czytamy etykiety

Czytamy etykiety — kraj pochodzenia i producent

Jeśli szukasz okazji, sięgnij raczej po produkt produkowany w regionie niż importowany. Płacenie więcej za znaną nazwę nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Porównuj skład i wartości odżywcze, aby dokonać dobrego wyboru. Na koniec dnia, jeśli chcesz być całkowicie pewny tego, co jest w Twoim jedzeniu i skąd pochodzi, najlepiej zrób je sam!

Cena nie zawsze ma znaczenie

Jeśli coś jest zbyt tanie, aby mogło być prawdziwe, to prawdopodobnie nie jest. Kupuj produkty, które są dobrej jakości i mają dobry stosunek jakości do ceny — i nie zakładaj, że będzie Cię to kosztować fortunę!

Czy często kupujesz jakiś produkt, bo jest tańszy? Czy sprawdzasz cenę za kilogram? Cena za kg produktu to jedyna metoda, aby prawidłowo porównać ceny. Niektórzy producenci zmniejszają rozmiary swoich produktów, przez co wydają się one tańsze od innych artykułów spożywczych. Miej oczy szeroko otwarte i nie daj się nabrać na sztuczki producentów!

Zmniejszysz wydatki na żywność

Wydatki na żywność mogą mieć znaczący wpływ na budżet Twojej rodziny. Jednorazowe wydatki mogą nie wydawać się duże, jednak po zsumowaniu ich w skali miesiąca, dają pokaźną sumę.

Według statystyk Głównego Urzędu Statystycznego 25-30% wszystkich wydatków związanych jest z posiłkami i napojami. Oczywiście jest to średnia, która waha się w zależności od rodziny.

Dobra wiadomość jest taka, że możesz znacznie obniżyć te koszty. Nabierzesz pewności siebie i motywacji do wprowadzania ulepszeń, wyrabiając w sobie nawyk czytania i analizowania etykiet.

Zyskasz dodatkową broń w walce z reklamami

Nie daj się nabrać na slogany reklamowe i kampanie! Każdy produkt, który kupujesz, ma w sobie ukryte koszty marketingowe. Jeśli coś wydaje się zbyt piękne, by mogło być prawdziwe, nie daj się nabrać! Czytamy etykiety i dokonujemy zdrowych wyborów. Popraw swoje zdrowie wybierając zdrowy styl życia, który doda Ci energii i siły. Nie daj się nabrać na skróty! Na dłuższą metę mogą być one bardzo kosztowne dla Twojego rodzinnego budżetu — nie wspominając już o tym, co robią z Twoim organizmem.

Podsumowując, naprawdę warto czytać etykiety, ponieważ: oszczędzasz pieniądze, jesteś lepiej poinformowany o tym, co jesz, nie ulegasz presji reklam oraz dokonujesz świadomych i zdrowszych wyborów.

Twoje menu zawsze powinno mieć dobry skład! Czytamy etykiety w produkcie — szczególnie jeśli chodzi o produkty spożywcze. Jeśli nadal zastanawiasz się, czy warto zawracać sobie tym głowę, moja odpowiedź brzmi — zdecydowanie!

Popularne
Przepisy

Klucz do zdrowego życia często wydaje się trudny, ale dzięki platformie Dietomix znajdziesz szybkie i łatwe sposoby na utrzymanie ciała w formie, bez dodatkowego wysiłku w intensywnym trybie życia.Z nami osiągniesz swoje cele i utrzymasz je w długim okresie czasu. Dietomix to najlepszy sposób na dietę z Thermomix!
vermezan wegański parmezan Thermomix przepisy

Vermezan – wegański parmezan

Czekoladowe kulki mocy Thermomix Dietomix

Czekoladowe kulki mocy

furikake thermomix

Furikake: Japońska przyprawa do ryżu