czym jest kolagen

Czym jest kolagen – 11 korzyści płynących z jego spożywania

Edyta

Dietetyk | Health Coach

Przewodnik i doradca zdrowego stylu życia. Jako licencjonowany Health Coach przez Integrative Nutrition w Nowym Jorku, pomogę Ci wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe, które będą trwać.

Kolagen to białko, które tworzy tkanki łączne u zwierząt i ludzi. Występuje również w niektórych roślinach, w tym wodorostach i algach. Wykazano, że kolagen poprawia zdrowie stawów, utrzymuje elastyczność skóry, redukuje zmarszczki i cellulit, zapobiega osteoporozie (utracie gęstości kości), promuje zdrowy wzrost włosów, pomaga w regeneracji mięśni po ćwiczeniach, zapewnia wsparcie dla układu odpornościowego.

Kolagen jest również doskonałym sposobem, aby naturalnie zwiększyć poziom kolagenu bez przyjmowania suplementów kolagenowych lub zastrzyków. Jak zwiększyć produkcję kolagenu? W tym artykule zdradzimy wam nasz sekret i omówimy 11 korzyści płynących ze spożywania kolagenu!

kolagen suplement diety

Co to jest kolagen?

Kolagen jest rodzajem tkanki łącznej, która może występować w naszym organizmie (w skórze, układzie kostnym i ścięgnach). Produkowany jest przez organizm. Kolagen to białko składające się z łańcuchów aminokwasów stanowiących, aż 30% całkowitej ludzkiego białka, 70 % masy białek skóry, pomiędzy 30, a 60 % kości oraz 99 % białka oka.

„Kolagen nie bez powodu nazywany jest białkiem młodości”

Rodzaje kolagenu

Istnieje około 30 rodzajów kolagenu, z których każdy ma swoją specyficzną funkcję. Co ciekawe, nazwa „kolla” pochodzi z języka greckiego, gdzie oznacza klej — być może dlatego to białko jest tak doskonałym klejem dla naszej skóry i innych tkanek!

Kolagen typu I jest białkiem występującym w skórze i tkance podskórnej, a także w kościach, ścięgnach, tętnicach i rogówce. Można go również znaleźć w tkance tworzącej blizny.

Kolagen typu II występuje tylko i wyłącznie w chrząstce.

Pozostałe rodzaje kolagenu znajdują się np. w mięśniach szkieletowych, jelitach, w macicy, pęcherzu, sercu, mózgu, nerkach, w pępowinie, składnik naczyń krwionośnych i wielu innych.

Kolagen jego działanie i właściwości w organizmie

Białka kolagenowe są, w pewnym sensie, klejem, który trzyma twoje ciało razem. Nie tylko wypełniają przestrzeń między komórkami i zapewniają mechaniczną wytrzymałość tkanek, nadając im twardość, sprężystość i elastyczność — ale także sztywność!

Kolagen jest składnikiem, który wiąże wodę w tkankach, bierze udział w procesach krzepnięcia krwi i regeneracji. Wspomaga gojenie ran, a także gojenie złamań kości!

Kolagen jest kluczem do utrzymania zdrowia i witalności Twojej skóry. Dlatego właśnie używamy go, aby pomóc zredukować zmarszczki, poprawić elastyczność, utrzymać zdrowy poziom nawilżenia i nie tylko!

Cząsteczki kolagenu składają się z aminokwasów, które tworzą długie łańcuchy nadające białku wytrzymałość — dzięki temu doskonale regeneruje mięśnie po intensywnych treningach lub wyczerpujących dniach na planie filmowym.

Kolagen jest tym, co daje Twoim kościom siłę. Łatwo zrozumieć, dlaczego szkielety składają się w aż 90% z kolagenu. Białko to jest kluczowe nie tylko dla utrzymania silnych i zdrowych kości, ale także dla wiązania wapnia, magnezu i fosforu.

Kolagen wspomaga procesy ochronne i naprawcze tkanki chrzęstnej, poprzez zmniejszenie aktywności enzymów, które powodują ból i stan zapalny.

Kolagen wspomaga odporność poprzez wspomaganie produkcji przeciwciał.

Kolagen ludzki nie jest nam dany raz na zawsze. Jest on stale wymieniany w naszym organizmie, więc musimy dostarczać mu niezbędnych składników — czy aminokwasów.

Komórki naszej skóry są wymieniane co 100-120 dni, a kolagen w kościach jest wymieniany w przeciągu roku.

Produkcja włókien kolagenowych

Jak pobudzić organizm do produkcji włókien kolagenowych? Czy da się uzupełnić deficyt kolagenu? Włókna kolagenowe to struktury kolagenowe o dużej wytrzymałości na rozciąganie. To właśnie kolagen nadaje ludzkiej skórze i innym tkankom łącznym sprężystość, elastyczność, trwałość i odporność na urazy. Struktura przypominająca rusztowanie może prawidłowo utrzymywać narządy wewnętrzne częściowo dzięki naturalnym właściwościom adhezyjnym kolagenu, które wiążą komórki razem, jak zaprawa murarska skleja cegły w ścianie podczas rozwoju.

W wieku 30 lat nasz organizm produkuje mniej kolagenu, a w wieku 70 lat prawie cała synteza kolagenu ustaje.

W miarę upływu czasu włókna kolagenowe znajdujące się pod skórą regenerują coraz wolniej, gruczoły łojowe i potowe ulegają zanikaniu, a skóra staje się bardziej sucha i wiotka.

Objawy są, aż nazbyt dobrze znane: pogłębiają się zmarszczki, częściej bolą stawy, kości stają się coraz bardziej kruche, a czasem nawet pojawia się osteoporoza. Zmniejszona produkcja kolagenu odgrywa dużą rolę w tym, jak wyglądamy i jak się czujemy wewnątrz i na zewnątrz, jeśli chodzi o poziom naszego zdrowia.

Palenie papierosów, sporty wyczynowe, choroby autoimmunologiczne i dieta bogata w cukier i alkohol to dodatkowe czynniki, które zmniejszają produkcję kolagenu ludzkiego.

Niestety nie da się całkowicie wstrzymać degradacji włókien kolagenowych, lecz poprzez odpowiednią dietę bogatą w produkty zawierające naturalny kolagen i wzmagające produkcje kolagenu, utrzymamy prawidłowy przebieg procesów syntezy kolagenu.

Naturalna suplementacja kolagenu jest niezmiernie ważna, aby opóźnić procesy starzenia, zachować jędrność skóry, elastyczności skóry. Kolagen wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego i trawiennego, przebieg procesów metabolicznych w organizmie człowieka.

Kolagen naturalny — gdzie występuje?

Źródłem kolagenu są produkty pochodzenia zwierzęcego: drób, wołowina, wieprzowina, ryby, kałamarnice i ośmiornice.

Pozyskuje się go podczas długiego gotowania kości lub kurzych łapek jak również z skór, skórek, ścięgien zwierzęcych. Żelatyna jako źródło młodości dla całego ciała. Żelatyna jest substancją składającą się z białka, którą otrzymujemy podczas gotowania kości, chrząstek, ścięgien i skóry. Ta klejąca substancja, która tężeje podczas studzenia przybierając formę żelu, to właśnie kolagen. Żelatyna dostarcza substancje ważne dla zachowania zdrowia tkanki łącznej, naczyń krwionośnych, skóry i jelit.

naturalny sposób przyjmowania kolagenu

Suplementy diety zawierające kolagen

Czy wiesz o tym, że nie musisz wydawać pieniędzy na drogie suplementy diety z kolagenem? Naturalny kolagen możesz zrobić samemu! Jak zrobić naturalny kolagen? Sekretem są buliony kostne gotowane przez wiele godzin, aby pozyskać jak najwięcej żelatyny. Gotowane nawet do 24 godzin w przypadku bulionu drobiowego i do 48 godzin dla bulionu wołowego.

Kolagen morski  pozyskiwany jest z łusek i skóry ryb morskich jak np. dorsza. Wyróżnia się obecnością licznych składników potrzebnych do naturalnej syntezy kolagenu w tkance łącznej budującej skórę.

bulion podstawową jednostką strukturalną kolagenu
Three types of Homemade Beef Bone Broth in Glasses on a gray background. Bones contain collagen, which provides the body with amino acids, which are the building blocks of proteins

Przepisy na buliony kolagenowe:

  • Bulion drobiowy
  • Bulion wołowy
  • Bulion rybny

Detoks kolagenowy

Detoks kolagenowy jest procesem, który zregeneruje, oczyści i uszczelni Twoje jelita, jak również uzupełni dobrą florę jelitową. To specjalnie stworzony program dla osób chcących nawodnić i odżywić organizm bombą witaminowo — kolagenową.

Detoks kolagenowy w połączeniu ze zbilansowanym planem odżywczym, to jeden z najszybszych, najprostszych i najtańszych sposobów detoksykacji organizmu i odbudowie nieszczelnych jelit. Nie tylko to, ale także wzmocnią Twoją odporność, dając jednocześnie bardzo potrzebny odpoczynek tym, którzy pracują w Tobie przez cały czas: czyli naszej drogiej, starej wątrobie i jelitom!

Kolagen naturalny zwany „eliksirem młodości” jest najlepiej przyswajalny przez ludzki organizm. Wszystko przemawia za tym, żeby aby przez cztery tygodnie pić codziennie od jednego do czterech kubków bulionu kostnego w ramach kuracji kolagenowej. Kolejno należy go pić co jakiś czas, włączając go do jadłospisu. Nawet jedna porcja tygodniowo dobrze nam zrobi!

Każdy z nas chce być piękny i młody, dlaczego więc nie zadbamy o siebie od dzisia,j zaczynając detoks kolagenowy.

detoks kolagenowy

Niedobór kolagenu

Niedobór kolagenu powoduje, że ścięgna i więzadła stają się sztywne, co prowadzi do obrzęków. Wówczas żelowa struktura torebki stawowej jest zbyt cienka, co powoduje ból podczas ruchu.

Choć na pierwszy rzut oka może to nie wydawać się wielkim problemem — wiele osób rodzi się ze słabym poziomem kolagenu — może to być poważny problem, jeśli występuje w połączeniu z pewnymi schorzeniami lub chorobami, takimi jak cukrzyca lub zaburzenia autoimmunologiczne, które również osłabiają tkankę łączną, atakując włókna białkowe tworzące zdrowe tkanki.

Do tych chorób należą między innymi: reumatoidalne zapalenie stawów, zapalenia wielomięśniowe i skórno-mięśniowe, toczeń rumieniowaty.

Suplementacja kolagenu

Suplementacja kolagenem jest szczególnie polecana osobom intensywnie uprawiającym sport, gdyż jego właściwości pozwalają na szybką regenerację mięśni i nadwyrężonych chrząstek stawowych. Dodatkowo udowodniono, że przyjmowanie kolagenu w przypadku osteoporozy czy zapalenia stawów zmniejsza ból i przyspiesza gojenie się zwyrodnień.

Do wyboru na rynku mamy różne preparaty kolagenowe.

Dostępne są zarówno tabletki, proszek lub płyn, jak i kolagen do picia. W ostatnich latach nastąpił wzrost wykorzystania preparatów kolagenowych, ponieważ ich zalety można dostrzec gołym okiem. Jaką formę stosowania kolagenu wybrać?

kolagen suplement diety

Zachęcamy Was do uzupełniania kolagenu w naturalnych suplementach diety jak buliony kostne, są one najlepiej przyswajalną dla organizmu forma z racji czego, będziemy czerpać z nich największe korzyści.

Kolagen rybi jest również szczególnie polecany, gdyż ma strukturę najbardziej zbliżoną do kolagenu ludzkiego i cechuje się wysoką przyswajalnością. Kolagen rybi pozyskiwany jest z łusek i skóry ryb morskich.

Ważne, aby przyjmowanie kolagenu połączone było z suplementacją witaminą C i kwasem hialuronowy, gdyż dodatkowo stymulują jego produkcje.

Witamina C

Witaminę C zawierają np. owoce dzikiej róży i czarnej porzeczki, truskawki, pamelo, kiwi, pomarańcze oraz cytryny. Witaminę c zawiera także np. natka pietruszki, chrzan, papryka czerwona i zielona, kalafior oraz nasza pyszna kapusta kiszona.

Zastosowanie kolagenu

Kwas hialuronowy

Zdolność skóry do produkcji kwasu hialuronowego zmniejsza się wraz z wiekiem. Kwas ten „żyje” tylko przez trzy dni — a w skórze nawet krócej. Twój organizm musi nieustannie ciężko pracować, aby utrzymać produkcję tej substancji ze względu na jej szybkie tempo obrotu w systemie. Kolagen jest w rezultacie jednym z podstawowych składników wykorzystywanych do jego produkcji!

Kolagen — nadmiar objawy i skutki

Czym objawia się nadmiar kolagenu w organizmie? Nadmierna ilość kolagenu to wynik nieprawidłowości w procesach naturalnych przemian tego białka w ludzkim organizmie. Przykładem może być bliznowacenie (keloidy) lub łagodne włókniste rozrosty skóry powstałe w wyniku jej uszkodzenia.

Spierzchnięta, stwardniała zmiana skórna powstaje w wyniku złego gojenia się ran: włóknienie często migruje poza miejsce pierwotnego uszkodzenia, a w powstające włókna kolagenu są szkliste i grube. Przy bliznowaceniu gromadzi się w nadmiarze głównie kolagen typu III.

Kolagen – 11 korzyści płynących z jego spożywania

  1. Kolagen jest doskonałym suplementem diety — pomaga on zwiększyć poziom kolagenu, który z czasem może ulec zmniejszeniu w wyniku naturalnych procesów starzenia. Pomoże to Twojej skórze wyglądać na gładszą i młodszą poprzez wypełnienie zmarszczek. Pomaga również w utrzymaniu kolagenu i elastyny, które są niezbędne dla zdrowych włosów i paznokci. Kolagen jest tym, co daje ludzkiej skórze jej elastyczność, więc jeśli masz suchą skórę lub zmarszczki, które chcesz zmniejszyć: kolagen może pomóc!
  2. Kolagen pomaga kontrolować ciśnienie krwi, rozluźniając naczynia krwionośne, rozszerzając tętnice oraz wspomaga oczyszczanie ich ścian z tłuszczu. W sposób ten przyczyniając się do poprawy krążenia i zmniejszenia ryzyka rozwoju związanych z nim schorzeń. Naczynia krwionośne i limfatyczne lepiej funkcjonują.
  3. Kolagen buduje silne, zdrowe ściany komórkowe i dostarcza organizmowi leczniczych aminokwasów. Mogą pomóc w wielu różnych problemach zdrowotnych, takich jak zespół nieszczelnego jelita, refluks i choroba Leśniowskiego-Crohna.
  4. Kolagen pobudza procesy metaboliczne, sprzyjając utracie zbędnych kilogramów. Kolagen sprzyja przemianie glukozy w energię.
  5. Twoje stawy mogą starzeć się przedwcześnie. Kolagen jest kluczem do zdrowego życia Twoich stawów; odżywia je i nawilża, zapobiegając sztywnieniu ścięgien i więzadeł, jednocześnie zmniejszając ryzyko obrzęków.
  6. Kolagen jest świetny dla wątroby, ponieważ zawiera glicynę. Badania wykazały, że glicyna może pomóc w regeneracji wątroby uszkodzonej przez alkohol i inne formy ostrych lub przewlekłych uszkodzeń.
  7. Nowe badania wykazały, że suplementacja kolagenu u sportowców w połączeniu z treningiem siłowym może zwiększyć masę mięśniową i siłę mięśni, co może być szczególnie korzystne dla tych, którzy szukają poprawy ich wydajności.
  8. Kolagen przyspiesza też zdolność organizmu do regeneracji po urazach czy przebytych operacjach
  9.  Kolagen naturalny jest najlepiej przyswajalny przez ludzki organizm.
  10. Glutamina zawarta w kolagenie sprawia, że łatwiej radzimy sobie z lękiem, napięciami i problemami z koncentracją. Jak również zapewnia nam dobry nastrój.

Same korzyści dla zdrowia i urody!

Popularne przepisy

Poznaj kolekcję przepisów na Thermomix
vermezan wegański parmezan Thermomix przepisy

Wegański parmezan

Czekoladowe kulki mocy Thermomix Dietomix

Czekoladowe kulki mocy

furikake thermomix

Furikake: Japońska przyprawa do ryżu